vrijdag 30 september 2011

Aangekomen in Santiago de Compostela

Gisteren om 17:30 zijn we aangekomen in Santiago de Compostela, na een lange dagtocht van 42 km. De afgelopen 4 dagen hebben we de sokken erin gezet, zo rond de 40 km per dag. Dat voelden we gisteren goed; de laatste etappe viel zwaar, en bij mij vooral omdat ik gisteren veel last had van mijn verkoudheid en me niet fit voelde. Vandaag gaat het gelukkig een stuk beter, vitamine C en een goede nacht slaap doen wonderen! Na aankomst eerst een cerveza con limone gedronken, bekomen van de ergste vermoeidheid en toen in de rij gestaan voor het pelgrimsburo om de Compostela te halen. Dit is een certificaat waarop staat dat je de Camino volbracht hebt, met datum en naam. De kathedraal was al dicht en we hadden alleen nog maar energie om snel iets te eten (kebab), douchen en slapen. Het hostal had ik gelukkig van te voren al gereserveerd, zodat daarmee geen kostbare energie verloren ging. Vanmorgen uitgeslapen en in de pelgrimsmis geweest, die elke dag om 12 uur gehouden wordt. Zeer druk in de kerk, alle banken bezet en behalve pelgrims zeer veel toeristen. Santiago is na Jeruzalem en Rome het belangrijkste christelijkste bedevaartsoort en heeft een rijke geschiedenis. Al meer dan 1000 jaar komen hier elke dag pelgrims aan, wat te zien is in de kathedraal die speciaal gebouwd is voor de apostel Jakobus en de pelgrims. Heel speciaal als je hier doorheen loopt, het borstbeeld van Jacobus omarmt, de uitgesleten traptreden ziet etc. en je realiseert hoeveel mensen dit al voor jou gedaan hebben. De mis was mooi, met een stuk of 12 ´heren´ op het altaar.
Voor de mis werden enkele gezangen geoefend zoals Laudate Domine, voorgezongen door een non met een hele mooie stem. In de mis werden ook alle pelgrims genoemd die gisteren aangekomen zijn, bv. gestart in St. Jean, 1 persoon uit Nederland etc.
Morgen vertrekken we naar Finisterra (eind van de wereld), dit zijn 95 kilometers die we in 2,5 dag afleggen willen, een dag daar aan het strand blijven en dan dinsdag terug met de bus. Daar hopen we nog één van onze medepelgrims te treffen die iets minder snel was dan wij. Daarna blijf ik denk ik nog 1 of 2 dagen in Santiago, omdat hier cultureel zeer veel te zien is, vandaag doe ik het rustig aan. Beetje rondlopen, winkeltjes en kraampjes kijken, genieten van de Galicische doedelzakmuziek die hier rond de kathedraal te horen is, terrasje pikken etc. Daarna waarschijnlijk richting Porto. Ik zie het wel, leef met de dag. Groeten allemaal en tot de volgende blog!





Irma

1 opmerking:

  1. Hoi Irma,

    goed gedaan trouwens, die hele tocht in 4 weken...

    loopse nog voor het laatste stuk

    groet, Barto.

    BeantwoordenVerwijderen