donderdag 9 december 2010

Sportvasten artikel Telegraaf

Coachervaring ‘Irma van der Wel’

Irma van der Wel (46) is Orthomoleculair therapeut, Lifestyle coach, Verpleegkundig overgangsconsulente en Sportvastencoach. Zij heeft samen met haar collega Margrit Elmendorp een gezondheidspraktijk in Brunssum, Zuid-Limburg. Irma en Margrit hebben beide een achtergrond als verpleegkundige en zijn naast hun praktijk ook actief  in het organiseren en uitvoeren van allerlei soorten medische keuringen, PMO´s  en healthchecks binnen bedrijven. Daarnaast is Irma werkzaam als therapeut in de praktijk van Instituut Essence te Oud-Beijerland. Irma volgt momenteel de opleiding tot Sportvastentherapeut, om ook mensen met gezondheidsproblemen te kunnen begeleiden met Sportvasten.

Ervaringen tijdens de kuur
Vanuit mijn achtergrond als therapeut ben ik altijd op zoek naar effectieve programma´s die mensen helpen om hun gezondheid te verbeteren, maar dan wel graag op wetenschappelijke basis. Sportvasten spreekt mij daarom enorm aan. In december 2009 heb ik mijn eerste kuur gedaan, uit pure nieuwsgierigheid.  Ik was in september dat jaar net begonnen met hardlopen, en deed dat 3x per week, in een opbouwschema. Tijdens de afbouwdagen ging dat allemaal prima, maar tijdens de vastendagen kon ik duidelijk merken dat het hardlopen een stuk zwaarder was. Toch heb ik mijn schema vol kunnen maken, en ruim 20 minuten kunnen hardlopen. Na thuiskomst een kopje koffie, en mijn dag kon niet meer stuk, wat voelde ik mij in de uren erna heerlijk fit, ook mentaal!

Waar ik vooral mee geconfronteerd werd, is onze gewoonte als mensen om om de zoveel uren wat te eten, honger of geen honger. Echt honger had ik dus niet, maar ik had wel de neiging om op gezette tijden naar de koelkast te gaan. Hoewel ik normaal gesproken helemaal geen snoeper was, was eten mentaal toch belangrijker voor mij dan ik zelf had verwacht. Een hele ervaring dus om te merken dat je ook een aantal dagen zonder eten kunt en je zelfs goed kunt voelen!

Tijdens de 2e vastendag heb ik mijzelf op een bezoek aan de sauna getrakteerd, wat mij enorm goed heeft gedaan, en heeft geholpen om ook de 3e vastendag  door te komen, wel met extra sapje op aanraden van de coach, omdat mijn lichaam daar om vroeg op dat moment. Ik was blij om weer te mogen opbouwen en kon intens genieten van het eerste stukje fruit, wat smaakt eten dan weer lekker! (ja, ik blijf een lekkerbek en lust helaas alles)

Resultaten na de kuur en lange termijn effecten
Na de kuur had ik echt het gevoel de hele wereld aan te kunnen, zo goed voelde ik mij. Ik was in totaal 3,5 kg kwijt. Hoewel ik altijd vrij slank ben geweest, voelde het toch als een bevrijding van overtollige ballast. Inmiddels heb ik in 2010 nog 2x een minikuur gedaan, geen grote kuur meer omdat ik niet teveel wil afvallen, ik doe ze omdat ik weet dat het een positief effect op mijn gezondheid heeft. Ik moet nu echt mijn best doen om op gewicht te blijven, zodra ik iets minder eet gaat mijn gewicht naar beneden, wat voorheen een stuk moeilijker was, zeker na mijn 40e jaar. Steeds weer zet een minikuur voor mij de puntjes op de i en geeft het een energieboost!

Mijn conditie is na de eerste kuur met sprongen vooruit gegaan, en ik heb snel kunnen opbouwen met hardlopen. Inmiddels is mijn grootste afstand tot nu toe 18 km. Ook mijn cholesterol is aanzienlijk verbeterd, mijn HDL (goede cholesterol) is boven de 2,59 en mijn ratio is onder de 2. Bij cliënten zie ik dezelfde effecten: lager cholesterol, medicijnen  voor hoge bloeddruk en diabetes 2 zijn vaak niet meer nodig.
 
Zou je het je eigen vrienden en familie adviseren?
Jazeker, sterker nog, mijn zoon Rens van 21 en zijn vriendin hebben de kuur ook gevolgd, na enthousiaste verhalen van mij en mijn cliënten. Rens is zelf actief met hockey, en studeert nog. Hij merkte dat hij tijdens de winterstop behoorlijk in gewicht aankwam, en ondanks de vele trainingen en fietstochten naar de training toe, begon hij al een buikje te krijgen. Hij is tijdens de kuur 6 kg afgevallen, en kan zijn huidige gewicht aardig handhaven, zonder echt veel te hebben veranderd aan zijn studentendieet. Wel is hij wat bewuster gaan eten, hij eet nu meer groenten en fruit (en is ondertussen verslingerd aan pistachenoten) waar ik als moeder uiteraard heel blij mee ben.

Kortom: Sportvasten en de daaraan verbonden gezonde leefstijl is een way of life voor mij geworden en dat inspireert ook mijn cliënten om de kuur te gaan doen. Als coach help ik hen van dag tot dag door deze kuur heen, want een goede begeleiding is heel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat.

 

 

Sportvasten Artikel Telegraaf ‘Turbotrainen is de toekomst’

Sportvasten biedt uitkomst als remedie tegen welvaartsziekten
Telesportief Sportvasten
door Luuk Blijboom

AMSTERDAM – Er zijn momenten dat hij zich een 21e eeuwse Don Quichote waant. Maar ondanks de tegenstand die hij in de medische wereld bespeurt, is medisch bioloog Remco Verkaik vastberaden zijn strijd voort te zetten. ‘Suikerjongens’, noemt hij de windmolens die zijn pad kruisen en middels het door hem ontwikkelde Sportvasten kunnen worden geslecht. Welvaartsziekten als diabetes, hoge bloeddruk en ongezonde cholestorolwaarden zijn volgens Verkaik wel degelijk te bestrijden of in ieder geval te verminderen. ,,Je moet alleen wel de  juist knoppen indrukken.”  

Al meer dan vijftien jaar verdiept Verkaik zich in wetenschappelijke onderzoeken op de invloed van voeding op (top)sport. Zijn belangstelling dateert de jaren ’90, toen hij aan de zijde van dopingexpert Douwe de Boer onderzoek deed naar de effecten van het prestatieverhogende voedingssupplement creatine en de vraag of het product op de dopinglijst moest worden geplaatst.  

Een aantal jaar geleden stuitte hij op een publicatie van wetenschapper Pieter de Lange. ,,Dat artikel ging over de ‘food deprived muscle’, zeg maar de uitgehongerde spier.” De vraag die Verkaik sinds die tijd bezig houdt: ,,Wat gebeurt er in een spier die voedingstekort krijgt als gevolg van vasten èn duursport?”
Verkaik ontdekte dat die onconventionele combinatie een wonderbaarlijk effect op het lichaam sorteert. Na jaren onderzoek ontwikkelde hij Sportvasten, waarin de spieren van het menselijk lichaam gedwongen worden door een combinatie van vasten, duurtraining en voedingssupplementen over te schakelen van suiker- naar vetverbranding. Het resultaat: lager gewicht, meer vitaliteit en aanzienlijk betere duursportprestaties.

,,Mijn methode is gewoon een supertrainingsprikkel. Turbotrainen, noem ik het ook wel. Je voelt je daarna tien jaar jonger. Het is een methode die de stofwisseling verhoogt, waardoor je Bourgondisch kunt leven zonder dat je daar de problemen van ondervindt. Het is als het ware een bescherming tegen westerse ziektebeelden.”
,,Geen methode ter wereld combineert vasten met intensief sporten. Op een gematigd niveau trainen en bewegen, dat is de tendens. Ik zeg: gooi open die gashendel! Je moet de snellere ombouwbare spiervezels laten switchen naar een duursportkarakter. Zie het als een motor die je niet langer op benzine, maar op diesel laat lopen.”

Bijkomend gevolg is dat typische verschijnselen van westerse welvaartsziekten verdwijnen. Het effect op zaken als diabetes, hoge bloeddruk en cholesterol is significant, zegt Verkaik. ,,Daarmee vergeleken is het bereiken van tussen de zes en acht kilogram gewichtsverlies, als je overgewicht hebt, eigenlijk slechts een prettige bijzaak.”

Vooral het zogeheten abdominale buikvet, veroorzaker van suikerziekte en hoge bloeddruk, wordt met behulp Sportvasten te lijf gegaan. Zijn methode is, zo bezweert hij, voor mannen bijvoorbeeld dè remedie tegen het gevreesde bierbuikje.
,,Inwendig buikvet krijg je bijna alleen weg met vasten. Maar bij een gewone sapvastenkuur worden de spieren in de spaarstand gezet. Wanneer je daar niet bij sport, wordt de eigen koolhydraatvoorraad van de spier niet gebruikt. Ga je trainen, dan gebeurt dat wel. Zo simpel is het. Alleen weet bijna niemand dat.”

Dat hij stuit op scepsis in de medische wereld, verbaast hem geenszins. ,,Sportvasten staat haaks op alles dat tijdens medische studies geleerd wordt. Daar wordt niet gedacht in termen van trainingsprikkels uitdelen door middel van trainen, vasten of desnoods een geneesmiddel om je lichaamseigen gezondheid te verbeteren. Iedereen is gedeformeerd.”
Neem de bestrijding van diabetes. ,,Als je die ziekte hebt, krijg je de rest van je leven suikerverlagende middelen en cholesterolverlagers voorgeschreven om de risico’s te onderdrukken. Die risico’s worden minder voor inactieve mensen. Maar wanneer je sport, blokkeren deze pillen een deel van het gezonde effect van training. Je komt derhalve dus nooit meer van die pillen af.”

Verkaik begint ook in de wereld van de topsport langzaam maar zeker vaste voet aan de grond te krijgen. ,,Sporters kunnen, doordat ze versneld overschakelen op het verbranden van vetten, met veel minder duurtraining hetzelfde effect bereiken. In plaats van vijf uur training, volstaat een uur of twee. Daardoor blijft er veel meer tijd over om aandacht te besteden aan andere trainingsvormen. Bovendien worden de spieren door Sportvasten stress-resistenter en zijn ze beter bestand tegen intensieve belasting.”
Te mooi om waar te zijn? Verkaik lacht er om. Hij wil eigenlijk dit maar zeggen. ,,De mens heeft geen idee waar hij toe in staat is.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten