vrijdag 2 september 2011

Van Orrisson naar Roncevalles

Vannacht slecht geslapen, dunne matras in de tent, onweer en regen. Gelukkig was alles droog gebleven. De sterrenhemel was intens in het donker van de bergen.
De laatste keer dat ik de sterren zo goed kon zien was op Terschelling. Om 6:15 ging de wekker en om 6:45 stond Le petit dejeuner al klaar in de herberg. Koffie en stokbrood met jam, lekker om mee wakker te worden, maar deze pelgrim is gewend aan andere brandstof. In de rugzak had ik nog wat fruit en kaas en onderweg in de bergen stond een mobiele voorziening voor pelgrims, laatste halte en stempel in mijn pelgrimspaspoort voor de Spaanse grens. Deze man vroeg waar je vandaan kwam en sprak je vervolgens aan in je eigen taal. Hij hield de stand bij met een viltstift op zijn auto(ik was de 3e Nederlander die dag) en verkocht behalve koffie en fris ook hardgekookte eieren en schapenkaas. Dat was een welkome aanvulling. De wandeling van vandaag was, Hoewel 18 km lang, minder zwaar dan gisteren en adembenemend mooi! Bergen, nevel en later zon, wind en stilte, schapen, paarden, koeien en adelaars. Temperatuur precies goed. Om 13:00 uur kwam ik aan in Roncevalles. Overnachting in het voormalige pelgrimshospitaal, volledig gerenoveerd en zeer modern ingericht. Hier worden al 800 jaar pelgrims opgevangen. Roncevalles bestaat uit een klooster met hospitaal, een kapel, museum (helaas gesloten) en 2 hotel-restaurants, alles bij de gratie van duizenden pelgrims die hier van april tot oktober voorbij trekken. Nu weer slapen en morgen om 6 uur op voor 26 km naar Lorrasane.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten