donderdag 8 september 2011

Week 1: van Roncesvalles naar Viana

Het is de hoogste tijd om mijn blog bij te werken. Of jullie het geloven of niet: pelgrimeren is een tijdrovende bezigheid! Een pelgrim heeft maar 4 zorgen, maar deze nemen een groot deel van de dag in beslag: wat eet ik, wat drink ik, waar slaap ik en doe ik mijn was. Ondertussen heb ik al enige ervaring hiermee. De dag ziet er ongeveer zo uit: 6 uur opstaan, ontbijten in de herberg of onderweg bij de eerste bar na enkele kilometers, om half 7 - 7 uur vertrekken, tussendoor enkele malen pauzeren, aankomst tussen 13 en 15 uur, herberg zoeken, slaapplaats reserveren, douchen en kleren zsm wassen zodat ze nog droog zijn de volgende morgen, siesta houden, pelgrimsmenu reserveren in de herberg of in een restaurant of inkopen doen om zelf te koken, eten, natafelen en zorgen dat je voor sluitingstijd weer in de herberg bent. Meestal gaat om 22 uur het licht uit, maar voor je gevoel is het dan minstens 24 uur! Of als je zoals vandaag vroeg aankomt uitgebreid de tijd nemen om het stadje te bekijken, op het terras te zitten bij 33 graden en je blog bij te werken onder het genot van een glas Sangria.


Sportvasten is op de Camino geen probleem, het is wel een uitdaging om iets fatsoenlijks te eten te krijgen. Het pelgrimsmenu is wisselend van kwaliteit maar wel beter geworden naarmate de tijd gevorderd is. De herbergen beschikken soms ook over keukens en gisteren hebben we met zijn vieren gekookt, vandaag is er voor ons gekookt door de dames van de parochieherberg waar we vanavond slapen.

Het is een speciale ervaring om iedere keer weer pelgrims te ontmoeten die je dan weer in de ene, dan weer in de andere plaats treft. Er ontstaan spontaan groepjes die met elkaar optrekken. Wij zijn ondertussen met zijn vieren: Silke, Hermann, Michael en ik. We lopen ieder onze eigen Camino in ons eigen tempo maar treffen elkaar in de plaats waar we willen overnachten. Zo, nu brei ik er een eind aan want over 18 minuten gaat het licht uit! Overigens gaat het lopen goed en is het weer al de hele week goed, 30 graden en onbewolkt.

Tot de volgende keer en bedankt allemaal voor jullie reacties en goede wensen!

Irma
Verstuurd vanaf mijn iPhone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten