maandag 18 april 2011

Sportvasten als therapie deel 2

Beste lezer,

Vorige keer berichtte ik van de sportvasten darmkuur die ik aan het doen was. Ik had zeker resultaat, minder last van een opgeblazen gevoel. Echter, ik ben er ook achter gekomen dat stress een grote boosdoener is, ook voor de darmen, dus mijn resultaat werd hierdoor wel wat verstoord in de maand die volgde op de minikuur. Enfin, inmiddels weer in rustiger vaarwater, ben ik nu bezig met een grote sportvasten reinigingskuur, die we met een klein groepje sportvastencoaches momenteel doen in Winterberg in Duitsland. Hiervan ga ik jullie dagelijks op de hoogte houden.

Sportvasten Reinigingskuur in Winterberg


17-04-2011
Vandaag aangekomen in Winterberg, in een mooi hotel op 700 meter hoogte. Het is onze 2e afbouwdag, dus vandaag alleen wat fruit, sla, zaden en groentensoep. Plus de nodige supplementen en koffie, waarmee je prima de dag door komt. Vrij snel na Keulen eindigt de autobahn, en volgt nog 1,5 uur rijden over smalle wegen vol bochten. De omgeving wordt steeds bergachtiger en het aprilzonnetje zorgt voor een vakantiegevoel. Mijn navigatie geeft nog een kwartier te gaan aan als ik besluit dat het vakantie is, en dat een kop koffie op een zonnig terras precies dat is waar ik nu behoefte aan heb, aangezien ik een opkomende hoofdpijn heb door het ingespannen rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Gesterkt door dit bakkie troost en met een beter gevoel in mijn hoofd rijd ik de laatste kilometers. De volgende dag zouden wij elkaar bij het ontbijt ontmoeten, en ik ken niet iedereen in de groep, dus zie ik nog geen bekend gezicht in het hotel. Maar alleen kan ik mij ook goed vermaken, wel zo'n rustig begin van vast een aantal dagen vol gesprekken.
Mijn groentensoep heb ik in een bakje meegenomen, en de kok van het hotel is zo aardig dit voor mij warm te maken. Enigszins afzijdig van het buffet, waar tientallen landenoten zich tegoed doen aan een overdadig buffet, geniet ik van dit warme vocht..
Dan nog even de sauna in, boekje lezen en lekker op tijd gaan slapen. 

18-04-2011
Vannacht goed geslapen tot 04:30, daarna alleen hazenslaapjes, maar hoort een beetje bij het sportvasten. Toch sta ik uitgerust en fit op. Een sms-je van Remco, die 's avonds heel laat in het hotel is aangekomen, laat mij weten dat de groep inmiddels aan het ontbijt zit (lees: koffie en sap). De koffie valt er goed in, en het plan voor deze dag wordt doorgesproken. De ochtend is vrij te besteden, en als de groep aan het begin van de middag compleet zal zijn, gaan we onze eerste verkennende wandeling houden van een uurtje of 3. Dit als opwarmer voor morgen, onze eerste vastendag, waarop we zo'n 6 uur zullen gaan wandelen.
De bedoeling is om sportvasten te testen met wandelen in plaats van hardlopen, fietsen of andere cardiosporten. Hier zullen veel mensen blij mee zijn, die wat minder goed zijn in cardiosporten, maar wel graag wandelen.
We vertrekken richting Winterberg, wat nog zo'n 3 kwartier lopen is, meteen omhoog langs de skipiste. Na het dorp stijgen en dalen we af en toe flink, en blijkt dat er verschillende tempo's zijn binnen de groep. Het is de bedoeling dat ieder in zijn of haar eigen tempo loopt, en er ontstaan 3 groepjes. We wachten af en toe op elkaar en belonen ons op de terugweg met een kop koffie op een terras in Winterberg, waar we inmiddels opnieuw zijn aangeland. Opvallend hoeveel mensen er op deze zonnige dag achter grote coupes ijs zitten....of zou dat met focus te maken hebben? Enfin, gesterkt gaan we de laatste kilometers weer op weg naar het hotel. Daar blijkt dat sommige hardlopers (waaronder ondergetekende) toch misschien iets te enthousiast van start zijn gegaan...wat dizzy geniet ik van het avondeten (glaasje appelsap), en ga ik samen met Corinne de sauna in. Een heerlijk besluit van een geslaagde sportvasten dag. Ben benieuwd wat morgen brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten