vrijdag 22 april 2011

Sportvasten als therapie deel 2 (vervolg 2)

20-04-2011
Het slapen gaat niet zoals ik gewend ben, vaak wakker en minder diepe slaap. Dit is ook de ervaring van de meeste anderen, het hoort een beetje bij sportvasten. Door het vasten gaan allerlei hormonen anders functioneren dan normaal. Bij het ontbijt zie ik echter uitgeruste gezichten, die meer ontspannen zijn en ook is al te zien dat mensen beginnen af te vallen. Onze 2e sapdag begint weer met koffie en..... sap. Tijdens dit ontbijt bekijken we foto's van de vorige dag die Corinne tijdens de wandeling genomen heeft, waarbij onze Jarige Job verrast wordt (hij dacht het stil te kunnen houden) en wordt toegezongen voor zijn 18e verjaardag. De drie flessen gegist druivensap die hij van de groep krijgt, moet hij helaas bewaren voor na het sportvasten. Malka moet helaas na deze feestelijkheden voortijdig naar huis vertrekken, haar vakantie begint morgen. Met z´n zessen beginnen we aan onze 2e lange wandeling, de hele bergkam van de Rothaarsteig af, het hoogste punt in het Sauerland, met prachtige vergezichten op deze wederom zonnige en warme aprildag.

De spieren zijn snel weer los gelopen, en met de nodige stops bereiken we aan het eind van de middag de bushalte in Bad Berleburg. We hebben pech, de bus is net weg en we moeten ruim 1,5 uur wachten op de bus terug naar Winterberg. Niet getreurd, want Corinne, Remco en Irma hadden al besloten om aan het einde van de dag weer te starten met opbouwen van de voeding. Gerard, Margrit en Petra zetten nog even door, en drinken een sapje terwijl de anderen zich wagen aan een overheerlijke, echte Italiaanse salade! Wat smaken die eerste happen toch weer heerlijk, en hoe snel is een lege maag weer gevuld, we krijgen het maar amper op. Terug in het hotel hebben we de tijd aan onszelf, worden er boodschappen gedaan voor het ontbijt van de volgende dag (fruit), sauna, darmspoeling enz. De Opbouwers hebben de smaak te pakken, en gaan naar de Italiaan in Winterberg voor salade nr. 2, aangezien de magen al weer leeg zijn. Terug in het hotel proosten we met mineraalwater en kletsen nog even na. Om 22:30 zoeken we onze kamers op voor de laatste nacht.

21-04-2011
Voor iedereen is nu de opbouw van de voeding begonnen, en we genieten van ons ontbijt met fruit en rauwkost. Vandaag vertrekken we weer naar huis. Met Petra en Gerard maak ik voor vertrek nog een wandeling richting Winterberg, waar we bij Italiaan nr. 2 (nr. 1 was nog niet open helaas) een perfecte capuccino drinken. Na een rondje door het dorp strijken we wederom op dit terras neer voor de lunch, een salade met tonijn, met rijkelijk olijfolie en azijn als dressing, perfect voor onze opbouwdag. Aan alles komt een eind en aangezien we niet in de files willen belanden ivm. het komende paasweekeinde, vertrekken ook wij tegen 14:00 uur weer naar huis.


22-04-2011
Met de herinnering aan een paar fijne dagen loop ik deze ochtend een paar kilometer over de Brunssumerheide, hardlopen, zoals ik normaal 3x per week doe. Het is goed te voelen dat mijn spieren nog weinig glycogeen bevatten, want het hardlopen gaat nog zwaarder dan normaal. Na 45 minuten houd ik het dan ook voor gezien. Vandaag ga ik snel verder met opbouwen, omdat het niet mijn doel is veel af te vallen. De weegschaal geeft een halve kilo gewichtsverlies aan, wat niet veel is maar prima voor mij, want ik moet anders teveel moeite doen om dit gewicht er weer aan te krijgen. Nu kan ik tenminste meerdere grote kuren per jaar doen, zodat ik mijn vitaliteit en conditie iedere keer weer een oppepper kan geven. Wat voelde deze kuur goed! Dit is voor mijn gevoel zeker ook te danken aan het weg zijn uit je eigen omgeving tijdens de kuur, en de totale ontspanning die het wandelen met zich meebracht. Dit is zeker iets wat ik met mijn klanten ga doen, want niet iedereen vind het even makkelijk om in het dagelijkse leven de kuur te doen, er is vaak teveel stress, werk en verplichtingen, of er moet voor het gezin gekookt worden, wat het effect van de kuur nadelig kan beïnvloeden. De balans tussen groepsactiviteit en tijd voor jezelf was ook goed, het was fijn om je na de wandeling terug te kunnen trekken op je kamer of naar de sauna of het zwembad te gaan, zonder je aan iemand te hoeven storen.
Vanavond kwam één van mijn loopmaatjes langs om te vragen of ik paasmaandag meedoe met een 16 km loop hier in de omgeving. Dat lijkt mij wel wat en het houdt in dat ik de komende dagen wat sneller meer koolhydraten ga eten, het moet net lukken, de 5e opbouwdag. We zullen zien, ik verwacht nog geen echte snelle tijden, daarvoor is het nog te kort na de kuur. Wel ben ik benieuwd wat deze kuur over 14 dagen voor mijn conditie betekent. Er komen nog een paar wedstrijden aan, en ik ben aan het trainen voor de halve marathon in juni. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten